Friday 21 November 2014

Happy Birthday To Us :)

Assalamualaikum..

Happy Birthday to me and mylilttle angel Nur Syahdina Alma, Nur Syahdini Akeila!! Twin turns 1..mama turns 31..Alhamdulillah..syukur Ya Allah diatas anugerah yang terindah dalam hidupku ini..Siapa sangka we got twins!!! Tak boleh bayangkan dengan kata-kata perasaan ini..Betapa murahnya REZEKI DIA berikan kepada kami. Bukan rezeki wang ringgit, rumah besar, kereta besar..tetapi rezeki anak-anak yang boleh dikatakan ramai lah 4 orang tu kan. Kembar pulak lagi..Mengenangkan kawan-kawan ada yang susahnya nak dapat anak, saya rasa bersyukur teramat sangat dengan anugerah ini. Tambah lagi bersalinkan diorang waktu hari lahir sendiri pulak tu..hihiiii super excited!! So sempena birthday ku ini ijinkanlah diriku imbas semula saat-saat mengandung dan melahirkan depa nih..

Alkisahnya,... belah suami yang ada anak kembar, sepupu dia lah..belah saya, makcik ada anak kembar. Kiranya adik beradik kami sendiri takde kembar. Bak kata Doktor kamilah yang cipta keturunan kembar dalam keluarga..:) Alhamdulillah..kuasa DIA belaka. Kami tak pernah mengamalkan perancang keluarga. Masa lahirkan Auni, anak kedua tu memag rezeki Allah nak bagi jugaklah ikutkan Amani masa tu baru 11 bulan tak silap. Mujur jugak jarak diorang ikut tahun, 2 tahun jugakla takde nampak macam rapat sangat kan takdelah orang kata takde keje lain asek beranak je ko ni..mihmihmih

Yang sikembar ni memang kami expectinglah..tiba-tiba macam one fine day tuh..

'rindu je bau baby kan..'

'haahla..seronok kalau ada baby lagi ni'

'eh?..Auni tu manja sangat..ok ke kalau ada adik lagi'

'hmmm,...

setelah itu macam faham-faham sendirilah..it's about the time lah we should add some more in a family..(wahhhhh kena rasuk antu mat salleh ke ape ni salah pulak tu tata bahasa nya)

alhamdulillah..bahasa kasarnya sama-sama subur, selang beberapa bulan dari perbualan itu I got pregnant..sebelum tu frust jugakla sesekali padahal belum tunggu lama bertahun macam oranglain. Memang tak tertanggung kut rasa keinginan nak ada anak tapi belum masa nya. kita yang tunggu tak lama pun boleh faham perasaan itu. maaf kalau ada kawan-kawan tersinggung dengan ayat saya ni takde langsung rasa riak semua kuasa Allah..abaikan bahasa saya nikan memang A+++ karangan Kebangsaan Juara-Juara Liga.

Ok..masa nak tahu tarikh EDD yakni tarikh jangka bersalin (maafkan saya kalau silap malas pulak nak refer2 main hambur je kata-kata ni) saya minta tolong Kak Hana, Sonographer Gojes di PPUM nih tolong scan kan..syukur sungguh keje kat hospital kan kat jabatan scan, xray apa semua bagai pulak tu jadi tentulah suka-suka hati nak gi scan bila janji tukang scan nya free..eheeehe salah guna peralatan betoila kan..tapi untuk kebajikan staf apa salahnya bukankah staf pun bertungkus lumus untukmu wahai PPUM..khannnnnnnnnnnnn sangat.

Perkataan pertama keluar dari mulut kak Hana yang saya ingat-ingat lupa..

'eh..apasal ada dua nih..ko ada keturunan kembar ke..dua ni wehhhh

saya dah menangis dah masa tu sambil menekan kak hana betul ke betul ke..sah-sah orang tu memang pakar bab ni boleh pulak aku tanya banyak-banyak kali..harap-harap tak tercalar kredibiliti beliau waktu itu..ohh syikin pun hado masetu..dia pun scan jugek..yep kami berjanji nak bersalin sebelah katil je nanti..hihiii well syikin pun eksaited.. kecoh gamat bilik scan masetu mujur patient dah tak ramai..ALLAH HU AKBAR..memang terasa di awang awangan..betul ke dalam perut aku ada 2 orang??kak hana siap bagitahu gender lagi ngko..both boys(??) tapi sekali nampak macam 1 girl 1 boy..masih terlalu awal kot kan..tapi ada bunyik-bunyik boy tu buat saya rasa macam nak melompat menangis meratap menghiba dah weh...its ok..at the end both girls..yes..isoookeyyy we are happy family no matter what..kehkehkeh

dan..haah memang tak tahu tarikh EDD la masetu dah eksaited benda lain..haha aku nak tahu tarikh bersalin nak budget timing ape semua bagai kan..

start apoinmen di KKIA BTR dan PPUM..tarikh EDD disember 14..okla..hujung tahun..macam kaklong dia laaaaagi hujung..30 dec ..muda sokmo dan orang kata agak lambat matang orang beranak hujung tahun ni eh..ntahla..Amani baru 6 tahun aku tak harapkan kematangan dari dia sekarang ni.

Sepanjang kehamilan kembar, memanglah saya tak senang duduk..takut..gelisah..masuk 5 bulan dah macam 8 bulan gaya nya..sendat perut ni..hallooo..maknye 142cm je kut..jangan buat muka terkejut sangat..saya pun terkejut saya 'setinggi' itu..haha ketinggian ku ini diragui boleh mampu ke melahirkan seorang anak, apatah lagi 2 anak serentak? Masa mengandung Amani, saya siap diberi apoinmen dengan pakar O&G HKL untuk mengesahkan saya boleh bersalin ke tak sebab orang comel (bukan rendah) dikhuatiri tulang pinggul tak boleh support untuk bersalin normal. Yeah got it Doc..tapi jangan takut-takutkan aku boleh tak..dahla anak sulung masa tu..dengan muka takde nak senyum rodok aku..pastu dengan selamba berkata

'jangan ingat badan kecik tak boleh bersalin normal ye..boleh je..

Eh..Alhamdulillahla kalau camtu, ingat kita suka-suka nak CZER ke..walaupun diriku kecik semangatku besar gituhhhh..Ok itu cerita beranak anak sulung..yang mana terbuktila ketinggianku bukan ukuran..semangat dan kudrat dari ALLAH mengatasi segalanya. Anak kedua pun normal..lebih mudah dari anak sulungla kan..walaupun sakitnya takde beza..ohooiii cenggitula jugak sakitnya cuma dah ade experience dah boleh kontrol emosi dan pernafasan so takla macam anak sulung sampai menagis tak tahan sakit contraction hinggakan suami jadi mangsa kena marah..huhii

Kiranya pengalaman melahirkan anak pertama dan kedua normal buatkan saya yakinla nak bersalin kembar normal jugak walaupun macam-macam cerita seram didengari..saya percaya pada semangat saya dan doa tak putus-putus agar semua nya OK..saya tak lupa kata-kata seorang nurse lelaki ni yang takde kaitan dengan O&G pun tapi dah terserempak dalam jabatan so borak-borak kosongla (memang aku selalu kena interview pasal kandungan kembar dari orang ramai)..selamba mulut lembiknya berkata

'nanti bersalin czer eh

'eh takla..normal la..

'yeke..Doktor bagi ke..biasa kalau kembar jarang sangat Doktor ambil risiko..

'eh boleh..insyaallah.so far takde problem pape..kedudukan baby ok..air ketuban semua cukup..

'yelah..tapi kita taktahu apa komplikasi bakal berlaku hari tu nanti..jalan selamat baik czer..

aku macam nak hempuk je dia ni masa ni kan..tapi bila mengandung sifatku memang penuh kesopanan dan kesusilaan sikit..tak pernah buat onar sangat..jadi saya jawab je dengan hemah..

'insyaallah boleh..anak 1st, 2nd pun bersalin normal..serah pada Allah jelah

'memang kuasa allah semua ni..anak 1st 2nd maybe seorang, kembar lain sikit..awak pun tak tinggi sangat takut kudrat tak kuat..sebab kena fikir dari segi sains dan perubatan jugak..semua faktor kena ambil kira..

waktu ni saya macam dah..eh mungkin ngko nurse O&G la kan..macam-macam kau tahu..lantak ko lah..ko bukan Tuhan!!! masa lepas bersalin tu kan macam nak contact nurse ni jap nak bagitahu..hahaha rakus sangat kan..

Macam tu jugak dengan orang-orang lain tak kira jawatan lah..mencadangkan saya czer..ya saya hargai diorang risau dan takut saya tak cukup kudrat nak teran 2x..nak harung contraction 2x..sedangkan sekali pun ibarat nyawa dihujung tandukkan. Pasal 2x contraction ni saya silap gak memula ingat bila kembar baby akan keluar sekaligus sebab ada yang kes camtu (saya memang dah siasat macam-macam sebelum melahirkan). Bila dah tak senang hati sangat dengan macam-macam dakwaan orang, saya biasanya akan borak-borak ngan mak la..tanya pendapat mak..memang mak is the best kan..saya akan bersemangat bila lepas borak ngan dia..dari dia saya dapat kekuatan dan semangat untuk tegas dengan pendirian..dan semestinya suami lah pendorong utama..dia pun kalau boleh takmau saya czer..seksa weh..karang nak jaga baby lagi nak jaga luka czer tu lagi..ishh saya memang penakut bab-bab luka ni..seriau..

Antara yang menguatkan semangat saya untuk bersalinkan kembar normal, sebab mak cerita ada jiran kami kat kampung lagilah anak sulung kembar..takde experince dan belum ada 'jalan' lagi kan..pun boleh bersalin normal..apetah lagi saya kan..yes tu keyword dia..lagi satu cikgu Amani punya cerita..kembar dia lagi besau kot seorang 2kg++ memasing bayangkan dalam perut ada berapa kg total.kembar 1st ok, yang 2nd doktor seluk kasi keluar kepala baby sebab hampir nak menyongsang dah.uii memang creepy tapi saya nak gak dengar cerita dia..habis semua orang beranak kembar aku siasat pengalaman diorang..sepupu asben, kembar 1st ok kembar 2nd songsang..so tak silap satu normal satu czer kut..eh adeje kes camtu..seksa kan..dugaan..banyak pahala diorang tu..

Kes saya pulak,...
Masuk je 34weeks pregnancy doktor cakap, kena bersalin dah ni tak boleh tunggu lama sangat sebab saya ada GDM..ya ulang suara GDM..kencing manis nokk..mana datang? keturunan takde..bila doktor tengok tengok history memang takde yang boleh mengaitkan diriku dengan kencing manis..end up Doktor kata boleh jadi sebab pregnant kembar.. yes doc..accepted!! as a dugaan dari Allah.. .dengan tengah sarat kena chicken pox la pulak..macam nak mati woiii..astaghfirullahalazim..maafkan bahasa saya ye..suka suka je takde niat..dah tua tua kena chicken pox..memang masa kecik tak kena kata mak. Bermalam jugakla kat spital kena kuarantin, doktor takut efek kat baby..saya ingat dah nak bersalin waktu tu sebab punyalah sakit pinggang macam nak putuih woo..walhal contraction jauh panggang lagi..tetiba saya lupa sakit nak bersalin camne dek kerana tak tahan bawak perut dah mase tu rasa macam nak suruh doktor buatla pape bersalin harini pun no hal lah..hahaa

Saya diberi tarikh pada 20 nov untuk serah diri diinduce..dalam hati..uikkk??dekat-dekat ngn my birthday..sekali doktor cakap full lah 20hb..21 lah...wahhhh chantekkkkkkk..amaaakkkkk seronokla bersalin tarikh lahir sendiri,,ibarat dapat hadiah dari diri sendiri..tapi teran sendiri la baru dapat hadiah tu..unik kan..;p

Mujurlah sekali masuk ubat je..kalau tak dapat tarikh lain la ye kembo..dan mama nya menanggung sakit lamala kan..yela tanya orang yang biasa ngan induce, tak semua cepat proses nya ada yang bawak ke esok nya lusa nya sampai biru dah muka mak nya menahan sakit..syukur sangat sangat saya bersalin hari yang sama. Masuk ubat dalam tengahari..petang tu pecah air ketuban..malamnya bersalin..masa bersalin tu..hmm mak mak tahulah kan camne..ke ada bapak-bapak baca blog aku dah?haha perasan..ramai pakar dalam labour room nak menyaksikan aku..huh..eh jangan tak tahu sebelum diinduce tu doktor tanya lagi..

'you sure ye nak bersalin normal?setelah diterangkan semua komplikasi yang kemungkinan akan berlaku?

'hmm..ye doktor (dalam hati..aku dah doa, aku serah pada Allah dah..ko jangan tanya-tanya lagi boleh tak..aku berdebar ni)

tapi ada jugak Doktor yang support..sorang je kot dalam ramai-ramai..

'bagus puan..nak normal ye..hmm bagus-bagus..

rasa macam nak high-five la ngan doktor tu sat..insiden yang aku tak boleh lupa nih..beria sungguh kan..mula-mula macam nak 'paksarela' saya czer pastu nak saya suntik epidural pulak dah..eh bukan upon request ke tu..haah memang la..tapi cara diorang tu menakutkan saya lagi sekali dan saya dah sain pun borang nak epidural..pandai doktor psycho aku ek..yelah tengah menaggung kesakitan dia duk membebel-bebel saya sain jelah..asben marah betul masa ni..mujurlah..kuasa ALLAH belaka..ada nurse yang baik hati ni..dia tengok saya macam tak redha di epidural kan lalu dia bertanya..

'nape dik..ko mintak ke epidural?

'taklah kak..saya tak tahu menahu ni..tak pernah ambil pun sebelum-sebelum ni..nak inject belakang pulak tu..hadoiii

'hmm diorang nak senang keje lani..takut pape jadi masa baby nak keluar nanti, boleh terus bawak ko masuk OT..epidural dah cocok siap-siap..

wah...gitu kesahnya..alahai..masih tidak percaya kuasa Allah deme ni..takpelah fikir positif jelah diorang menjalankan tugas je cuma ralat apahal aku macam kena mandrem tiba-tiba sain surat setuju?kikikiii

kakak nurse ni tanya ' biasa ko ambil ape je..sedut gas je nak..

'haah yela kak biasa sedut gas je..tak pernah bius pape..(bukan nak tunjuk lagak kuat sangat tapi kita rasa boleh tahan kan tak perlula ubat-ubat tahan sakit ni..sebab takut efek kemudian hari.melainkan tak tahan sangat,kita mintakla kan)

dapatla gas untuk disedut..kurangla secoit sakitnya tuh kan..terapung-apung la kome sebelum sakit menyerang semula..yang bestnya..nurse ni perasan kulit saya bintat-bintat parut chicken pox kan..dia tanya bila kena saya kata baru je sembuh ni,,dan-dan tu dia jadikan alasan chicken pox saya untuk lepaskan diri dari disuntik epi..yelah kalau takde reason nurse tu mana boleh lawan doktor pakar kan..lagipun aku yang bijak ni dah sain surat setuju..haha

'Doktor,,tak boleh inject la..you see this..she just recovered from chicken pox but seems like not really recover..still merah-merah lagi ni..(gitula lebih kurang skripnya yang menyelamatkan aku waktu tu) hebat kuasa ALLAH kan..ada hikmah disebalik chicken pox yang aku dapat tuh. Ruapanya bahaya weh kalau ada sakit yang berjangkit macam cikenpox ni nak kena inject pulak takut tercemar semua alatan dia ke apa ek..tak faham jugak..

Waktu si kembar 1st dah keluar, saya dah kehabisan tenaga..macam nak terus tidur je..Doktor siap pegang kepala 2nd baby takut kedudukan nya berubah songsang al buruk fadah nya weh..itu yang diorang takutkan sangat..aku pulak boleh cakap..jap ye doktor..jap..haha kelakar pulak masetu..'jangan lama-lama puan nanti baby songsang'..then,..tunggu contraction lagi sekali..teraaaannnnn..Alhamdulillah..ALLAH mudahkan segalanya..taraaaaaaaaaaaa
ooo mytwinnnnnnnnnnnnn jgn tanya mana 1 dina or dini sy pun tak tahu
ni baru masuk hari 3 hari kot dah pandai tengok kamera kan..yang ni dini..yes konpem


nurse asingkan troli diorang, sy buh gak sekali..dalam perut kang diorang sempit2 takpe jekan




Amazing kan..ciptaan ALLAH ni..hmm 
panjangnya aku taip patut lenguh semua satu badan..hehe poyo ntah-ntah takde orang baca pun syok sendiri..eh takpela kan ni dairi iols..hihii

babai..takde penutup lenguh sungguh ni..kalau suka cerita kembar nanti saya update lagi sebab memang banyak cerita menarik membeso kan budak berdua nih.. but do say..yes we need some more..kehkehkeh poyo tak hengat..

happy birthday to us..nak adiah please!!!



1 comment:

  1. kila..bangganya mama..hahahaha tahniah n happy birthday 3 of you!!

    ReplyDelete